Wel of geen slider op je website?

Heel veel websites hebben er één: een mooie slider/carrousel op de homepage. Afbeeldingen of afbeeldingen met tekst worden 1 voor 1 aan de bezoeker van je site getoond.

Zoals je ziet heeft ISA online geen slider op de homepage, en dat is een bewuste keuze. Ik zal je vertellen waarom een slider op je website bijna nooit een goed idee is. Niet voor de SEO, en niet voor je bezoekers.

Waarom hebben zoveel websites een slider?

Als een slider op je website geen goed idee is, waarom hebben zoveel websites dan toch een slider? Kort gezegd: omdat zowel de klant die een nieuwe website wil, als de website designer dit beiden graag willen.

Redenen hiervoor kunnen zijn:

  • Een slider op een website ziet er meestal erg mooi uit! Prachtige foto’s van producten, sfeerimpressies of actuele aanbiedingen komen 1 voor 1 voor het oog van de bezoeker van je site. Vormgevers van websites zijn er dan meestal ook dol op. In een slider kun je echt je creativiteit kwijt!
  • De plek waar de slider staat is de belangrijkste plek op je homepage. Door gebruik te maken van een slider kun je op deze belangrijke plek meerdere boodschappen communiceren naar je bezoeker. Werk je bij een groot bedrijf, en meerdere afdelingen willen belangrijke informatie tonen op de homepage, dan kun je iedereen tevreden stellen door deze informatie op te nemen in een slider.
  • Door gebruik te maken van een slider bespaar je ruimte op je homepage waardoor deze overzichtelijk blijft.

Slider website ja of nee?

Waarom je dan toch geen slider op je homepage moet willen!

  • Door een slider op je homepage te gebruiken geef je je bezoekers teveel keuze opties. Moeten ze nu doorklikken naar een bepaalde aanbieding? Contact opnemen? Meer informatie lezen over een bepaalde dienst? Zich inschrijven voor een evenement? Dit soort uiteenlopende vragen aan de bezoeker komen soms echt in 1 slider voorbij! Houd het simpel! Gebruik de plek van slider om je belangrijkste boodschap aan de bezoeker te communiceren, het liefst in combinatie met een “CTA (call to action)” waarmee je je bezoeker vraagt iets te doen. Bijvoorbeeld “Offerte aanvragen?” “Inschrijven voor de cursus” “Bekijk aanbieding” etc.
  • Een slider is slecht voor de conversie! Gemiddeld klikt slechts 1% van je bezoekers op je slider. Dat is niet erg veel als de boodschap je in slider zo belangrijk is…. Van die 1% klikt ook nog eens 89% op de eerste slide. Dus je belangrijkste boodschap trekt amper de aandacht, en je andere belangrijke boodschappen in je slider al helemaal niet!
  • Een bewegende slider lijkt in de ogen van je bezoekers op een advertentie. Onbewust kijken bezoekers dan ook veel minder naar een slider dan naar een stilstaand beeld. Dit wordt ook wel “banner blindness” genoemd. De Nielson Norman groep (experts in gebruiksvriendelijkheid) heeft hier jaren geleden al een interessant onderzoek naar gedaan. Uit het onderzoek komt naar voren dat veel bezoekers de bewegende slider of banner niet eens opmerken en op de rest van de pagina op zoek gaan naar de belangrijke informatie die je in je slider toont!
  • Sliders hebben een negatieve impact op je SEO.
    • Sliders vertragen de laadtijd van je pagina.
    • Sliders bevatten vaak weinig content (en je belangrijkste content staat te laag op je pagina).
    • Een van de belangrijkste teksten op je pagina is de koptekst 1 (ook wel de H1 genoemd). Deze komt idealiter maar 1 keer per pagina voor, en ook zo hoog mogelijk op de pagina. Vaak bevat elke slide een H1 tag (waardoor je dus meerdere H1 tags op je pagina hebt) of bevatten ze geen H1 tag waardoor de H1 tag niet bovenaan de pagina staat.
  • Je bezoekers hebben geen controle over de snelheid van een automatische slider. Dit is frusterend. Misschien zijn ze nog aan het lezen, of wilden ze net op de call to action knop klikken, maar komt de volgende afbeelding alweer in beeld.
  • Op een smartphone zien de meeste sliders er een stuk minder goed uit en zijn ze niet goed leesbaar.

Nog niet overtuigd? Neem een kijkje op deze site!

Wat moet ik dan wel doen?

De beste oplossing: gebruik gewoon geen slider op je homepage! Denk goed na over de belangrijkste boodschap/beelden/call to action die je naar je bezoekers wilt communiceren, en zet die op de plek van de slider. Bij veel bedrijven zal dit een uitdaging zijn. Want wat is nu de belangrijkste boodschap? Dat kan voor elke afdeling binnen een bedrijf weer anders zijn. Toch moet je hier als bedrijf samen overeenstemming over krijgen.

Toch een slider op je homepage?

Overweeg dan eens de volgende opties:

  • Gebruik geen slider, maar een video. De conversie van goed gemaakte video’s op je homepage ligt een stuk hoger dan van een slider.
  • Plaats de slider niet prominent in beeld, maar op een andere plek op je homepage, bijvoorbeeld onderaan.
  • Zorg ervoor dat de beelden in je slider niet automatisch rouleren, maar geef je bezoekers zelf de controle om al dan niet door te klikken naar de volgende afbeelding.
  • Gebruik je slider niet om je belangrijkste boodschappen te communiceren, maar gebruik een slider bijvoorbeeld om de werking van een product uit te leggen of een stappenplan toe te lichten.

Ik ben benieuwd wat je doet! Wel of geen slider op de homepage van je website?

Isabel Lauwen is al meer dan 10 jaar actief als online specialist. Ze helpt ZZP'ers en MKB'ers hun online kansen volledig te benutten.

Over ISA online

ISA online = Isabel Lauwen. Ervaren online marketing professional. Ik help je graag jouw online kansen te ontdekken en te benutten!

Gratis website analyse

Ook jij kunt meer uit je website halen! Meer bezoekers, meer leads en meer klanten!

Recente blogs

Bekijk alle berichten