Wat is SEO?

  • 20 februari 2015
  • SEO

Als je een bedrijfswebsite of webshop hebt, dan heb je de term SEO ongetwijfeld al vaak gehoord. Misschien ben je zelfs al actief met SEO mee bezig. Maar wat is SEO nu eigenlijk? Waarom is SEO belangrijk? Is het ook voor kleinere bedrijven de moeite waard om tijd en/of geld te investeren in SEO?

SEO = er alles aan doen dat je website zo hoog mogelijk in de gratis resultaten (de organische resultaten) van Google en andere zoekmachines komt te staan.

SEO is de Engelse afkorting voor “Search Engine Optimization”. Oftewel “zoekmachine optimalisatie”. Bij zoekmachine optimalisatie gaat het erom dat je website zo hoog mogelijk in de gratis resultaten van Google(of andere zoekmachines) terecht komt. Je betaalt dus niets als een bezoeker doorklikt naar jouw website. Dit in tegenstelling tot wanneer je adverteert via het advertentie programma van Google: Adwords.

Wat is seo

Hoog staan in de gratis resultaten van zoekmachines wordt steeds belangrijker voor het werven van nieuwe klanten. Jouw potentiële klanten pakken immers niet meer de Gouden Gids om een bedrijf te vinden, maar zoeken een bedrijf online.

Hoe relevanter Google jouw website vindt voor een bepaalde zoekopdracht, hoe hoger je komt in de gratis resultaten en hoe meer potentiële klanten de weg naar jouw website kunnen vinden.

Het uiteindelijke doel van SEO is niet zoveel mogelijk bezoekers naar je website of webshop trekken, maar zoveel mogelijk echt geïnteresseerde bezoekers trekken. Nieuwe klanten werven. Meer omzet en winst genereren via je website!

Aan de slag met SEO

Je weet nu wat de definitie van SEO is, en waarom het belangrijk is als je nieuwe klanten wilt werven via je website. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw website hoog in Google komt te staan?

De belangrijkste SEO punten:

1. Je website zit technisch goed in elkaar en is ook geschikt voor tablets en smartphones
2. Je website heeft een heldere menu structuur
3. Je website bevat voor de bezoekers relevante, unieke en interessante inhoud (content)
4. Je zorgt regelmatig voor nieuwe, en voor je bezoekers interessante, content op je website
5. Het is voor je bezoekers en de zoekmachines snel duidelijk wat het onderwerp of thema van een bepaalde webpagina is
6. Je website is populair. Andere websites met hetzelfde, of een gerelateerd onderwerp, hebben een link geplaatst naar jouw website. Er wordt over je merk of website gepraat op social media.

Kun je dit zelf? Ja, voor een deel wel! Niemand kan beter de boodschap van je bedrijf over brengen dan jij zelf!

Het kost echter een hoop tijd, en de vraag is of je deze tijd eraan kunt en wilt besteden. Vooral veel zzp’ers of kleinere bedrijven zonder eigen marketing medewerker hebben deze tijd in de praktijk vaak niet. Dan is uitbesteden een goede optie! Niets doen en wachten tot je klanten je vanzelf vinden kan namelijk niet meer. Je concurrentie zit immers ook niet stil!

Een mooi uitgangspunt om toch zelf aan de slag te gaan is het SEO website analyse rapport. In begrijpelijke taal leggen we je heel gericht uit wat er aan je website verbeterd kan worden. Sommige verbeteringen kun je zelf doorvoeren, andere punten kun je beter uitbesteden.

SEO No-Go’s

Onthoud goed: de zoekmachines willen hun eigen klanten (de mensen die een zoekopdracht doen) zo goed mogelijk bedienen. Zoekmachines passen continu hun strategie aan om de zoekresultaten zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de zoekopdrachten van hun klanten. Zoekmachines willen dan ook dat je je website inricht en content aanbiedt die voor jouw bezoekers interessant is, en niet alleen is geschreven om zo hoog mogelijk geplaatst te worden in de zoekmachines!

Houd mijn blog in de gaten voor tips over wat je vooral niet moet doen als je zelf aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie!

Ik sta in de top 10 van de zoekmachines, nu ben ik klaar! Toch?

Helaas niet! SEO is een doorlopend proces waar je continu aandacht aan zult moeten blijven besteden. Verander je nooit iets aan je site, post je geen interessante artikelen op je website en ben je niet of nauwelijks actief op social media, dan wordt je steeds minder aantrekkelijk voor de huidige consument. En daarmee ook voor de zoekmachines. Je website zakt dan vanzelf weer terug in de resultaten wanneer je concurrenten wel blijvend aandacht aan hun website en online identiteit blijven besteden.

Bovendien doen eigenlijk alleen hoogste posities in Google ertoe. Van alle mensen die een zoekopdracht doen, klikt ongeveer 72% op een resultaat op de eerste pagina. Hiervan klikt 67% op een resultaat in de top 5 en slechts 4% op een resultaat op de posities 6 t/m 10!

Blijf dus continu met SEO bezig! Schrijf leuke nieuwe items voor je site en zorg voor nieuwe links van andere websites.

Het houdt niet op met SEO

Bezoekers naar je website trekken is 1 ding. Van bezoekers klanten maken is iets heel anders. Je website dient goed ingericht te zijn zodat de bezoeker snel de juiste informatie vindt, en geënthousiasmeerd wordt een product te kopen of contact op te nemen over een aangeboden dienst.

In mijn website analyse rapport wordt dit aspect uiteraard ook meegenomen!

Foto met dank aan Stuart Miles via Freedigitalphotos.net
 

Isabel Lauwen is al meer dan 10 jaar actief als online specialist. Ze helpt ZZP'ers en MKB'ers hun online kansen volledig te benutten.

Over ISA online

ISA online = Isabel Lauwen. Ervaren online marketing professional. Ik help je graag jouw online kansen te ontdekken en te benutten!

Gratis website analyse

Ook jij kunt meer uit je website halen! Meer bezoekers, meer leads en meer klanten!

Recente blogs

Bekijk alle berichten