Wat is een alt tag of alt tekst?

  • 1 april 2015
  • SEO

De alt tag of alt tekst is een omschrijving die je mee kunt geven aan een plaatje of foto op je website. Het is belangrijk om elke afbeelding op je website een alt tag mee te geven. Zowel voor je bezoekers, als voor de SEO!

Je ziet het op veel websites: de alt tag of de alt tekst is niet ingevuld bij een plaatje, of er staat een vreemde alt tekst die geen goede omschrijving van de afbeelding geeft. Een gemiste kans!

De alt tekst maakt je website gebruiksvriendelijker

Als je een goede omschrijving meegeeft aan elke afbeelding, kunnen ook mensen bij wie de afbeeldingen niet worden geladen een indruk krijgen wat er op het plaatje staat. In plaats van de afbeelding zien ze de omschrijving staan. Dit gebeurt vaker dan je denkt, dus een goede reden om de alt tag te gebruiken!

Daarnaast kunnen mensen met een visuele beperking de alt tag laten voorlezen door de software die ze gebruiken om websites te lezen. Zo krijgen ze een indruk wat er op het plaatje staat. Bij een plaatje van het Rijksmuseum horen ze dan natuurlijk liever de alt tekst “Het Rijksmuseum in Amsterdam” in plaats van “IMG_0986stTx.jpg”.

De alt tekst is belangrijk voor zoekmachine optimalisatie

Zoekmachines kunnen geen plaatjes lezen. Ook voor Google is het dan ook belangrijk dat je elke afbeelding op je website een goede alternatieve omschrijving meegeeft. Wanneer je op de juiste manier gebruik maakt van de alt tag, zullen de afbeeldingen op jouw website hoger komen in de zoekresultaten voor afbeeldingen van Google.

Daarnaast tellen de zoekwoorden die je gebruikt in je alt tekst ook mee voor de SEO optimalisatie van je pagina waardoor je ook weer beter kunt scoren in de zoekmachines.

Hoe pas ik de alt tekst aan?

In WordPress en andere content management systemen kun je je afbeeldingen eenvoudig een alt tag meegeven. In onderstaand screenshot zie je waar je de titel en de alt tag kunt invullen. Je kunt je afbeelding ook nog een titel meegeven. Voor een goede optimalisatie van je website is dit momenteel echter niet van belang. De titel verschijnt wanneer je met de muis over de afbeelding beweegt. Vul je de titel van een afbeelding in: prima! Laat je de titel leeg, of is de titel hetzelfde als de alt tekst, dan is dit echter niet erg.

De alt tekst is belangrijk voor je bezoekers en de SEO

Voorbeelden van goede alt tags

Zorg dat je alt tag een goede en relevante omschrijving van de afbeelding geeft.

Voorbeelden goede alt teksten:

“Ford Fusion automaat uit 2010 ” ipv “auto”
“Britse korthaar kittens te koop bij Cattery XXX” ipv “huisdieren”
“Het Van Gogh museum in Amsterdam” ipv “museum”
“Spaanse rode wijn Rioja nu in de aanbieding bij XXX” ipv “wijn”

Conclusie: geef afbeeldingen altijd een alt tekst!

Hebben de afbeeldingen in jouw website of webshop geen of een slechte alt tekst? Pas deze dan aan! Voor sommige websites is dat een flinke klus, maar het is het zeker waard! Zowel voor je bezoekers als voor de zoekmachines!

Heb je hulp nodig bij het juist invullen van de alt teksten? Als je een online marketing abonnement hebt bij ISA online help ik je hier uiteraard ook bij!

Bewaren

Isabel Lauwen is al meer dan 10 jaar actief als online specialist. Ze helpt ZZP'ers en MKB'ers hun online kansen volledig te benutten.

Over ISA online

ISA online = Isabel Lauwen. Ervaren online marketing professional. Ik help je graag jouw online kansen te ontdekken en te benutten!

Gratis website analyse

Ook jij kunt meer uit je website halen! Meer bezoekers, meer leads en meer klanten!

Recente blogs

Bekijk alle berichten