De title tag: 6 belangrijke SEO tips

  • 3 juni 2015
  • SEO

De “title tag” is de titel van je webpagina. De title tag wordt ook wel “SEO titel” genoemd. De title tag is een belangrijke factor als je hoger in Google wilt komen met je website. Daarnaast kun je met een pakkende website titel mensen ertoe bewegen juist op jouw website te klikken in de zoekresultaten. Denk dus niet alleen aan het gebruik van het juiste zoekwoord in je titel, maar ook hoe je met je titel mensen gaat bewegen om op jouw website te klikken!

Toch wordt de title tag lang niet altijd goed gebruikt. Zonde! Goede title tags maken is namelijk iets wat elke eigenaar van een website of webshop ook zelf kan doen! De title tag kun je in de meeste CMS systemen zoals WordPress eenvoudig zelf aanpassen. Maak je geen gebruik van een CMS? Vraag dan je webbouwer de title tags aan te passen.

Title tag aanpassen

Hieronder geef ik je een aantal tips zodat je zelf goede titels voor de pagina’s van je website kunt maken. Wil je de onpage zoekmachine optimalisatie uitbesteden aan ISA online? Dat kan natuurlijk ook! Het herschrijven van de titels van je webpagina’s hoort hier uiteraard bij!

Title tag SEO tip 1: zet de belangrijkste zoekwoorden vooraan

Bepaal welk zoekwoord of zoekwoorden combinatie het belangrijkst is voor een bepaalde pagina van je website. Zet deze zoekwoorden vooraan in de titel van je pagina. Dit helpt bij een betere positionering van je webpagina in de zoekmachines. Daarnaast zijn de mensen die een zoekopdracht doen eerder geneigd te klikken op jouw webpagina als ze hun zoekopdracht direct terug zien in de titel van jouw webpagina.

De title tag is belangrijk voor de SEO

Stel dat iemand op zoek is naar een taxi van Rotterdam naar Schiphol. Jij hebt een pagina op je website die over dit onderwerp gaat, en je wilt je richten op de specifieke zoekwoordcombinatie “taxi Rotterdam Schiphol”.

Goede titel: Taxi Rotterdam – Schiphol | Voordelige tarieven!
Foute titel: Voordelig naar de luchthaven? – Taxi centrale 0800 – 1234

Title tag SEO tip 2: geef elke webpagina een unieke SEO titel

Je ziet het nog steeds: websites waarin diverse (of soms zelfs alle) pagina’s dezelfde titel hebben. Bijvoorbeeld de bedrijfsnaam plus een slogan of een hele rits zoekwoorden. Doe dit niet! Dit kan zeer nadelig werken voor je positionering in de zoekmachines.

Geef echt elke pagina van je website een unieke title tag! Bepaal het belangrijkste zoekwoord voor je webpagina en maak op basis hiervan een korte, enthousiasmerende titel.

Title tag SEO tip 3: lengte SEO titel

Maak de titel van je webpagina niet te lang. De titel van je webpagina is idealiter maximaal 512 pixels. Het is wel een beetje onhandig om de lengte van je titel elke keer precies te gaan meten uiteraard 😉 Je hoort daarom vaak dat de titel van een website niet langer dan 65 a 70 karakters lang mag zijn. Ik adviseer echter de lengte van een titel te beperken tussen de 50 en 60 karakters. Dit is de ideale lengte voor de title tag van je webpagina.

Wil je snel zien hoe de titel van je webpagina wordt getoond in de zoekmachines? Dit kun je doen op deze webpagina. Word je titel niet volledig getoond? Dan is deze te lang.
Ttile tag lengte

Title tag SEO tip 4: herhaal geen zoekwoorden

Noem je belangrijkste zoekwoordcombinatie in je titel. Maar niet meerdere malen. Dit is spam, en zal je rankings eerder negatief dan positief beïnvloeden. Gebruik ook geen synoniemen, het meervoud of enkelvoud van een reeds genoemd zoekwoord of een andere spelling. Dit wordt door de zoekmachines herkend.

Title tag SEO tip 5: gebruik geen onnodige woorden

Woorden zoals “home” of “welkom” zie je nog vaak terug in de titel van een webpagina. Dit is zonde! Je kunt deze ruimte namelijk beter gebruiken voor het belangrijkste zoekwoord van je pagina, of voor een woord dat mensen aanspoort te klikken op jouw website!
Houd je titels kort en eenvoudig. Je titels hoeven niet te lezen als een zin. Dus woorden als “en” “of” “maar” etc. kun je beter weglaten.

Title tag SEO tip 6: bedrijfsnaam in paginatitel

Moet je je bedrijfsnaam nu wel of niet altijd laten terug komen in de titels van je webpagina’s? Aan de ene kant gebruikt de naam van je bedrijf kostbare ruimte die je anders kunt gebruiken voor belangrijke zoekwoorden of een overtuigende tekst. Helemaal als je een lange bedrijfsnaam hebt, is het vervelend dat je beperkt wordt in de ruimte van je titel door op elke pagina je bedrijfsnaam te gebruiken.

Aan de andere kant is het voor de merkbeleving en herkenning juist weer goed dat je bedrijfsnaam terug komt in de title tag. Mensen kunnen juist meer geneigd zijn om te klikken op een zoekresultaat omdat ze de naam van jouw bedrijf herkennen.

title tag webpaginaBepaal zelf hoe belangrijk het is om je bedrijfsnaam te gebruiken op elke pagina. Heb je bijvoorbeeld een webshop, dan is het niet altijd even belangrijk je bedrijfsnaam op elke productpagina te laten terugkomen. Behalve als je bijvoorbeeld Bol.com bent. Dan heeft het noemen van de bedrijfsnaam op alle productpagina’s juist weer een voordeel omdat mensen eerder geneigd zijn op het zoekresultaat te klikken vanwege de sterke merkbeleving.

Je kunt er ook voor kiezen om de bedrijfsnaam alleen terug te laten komen op algemene pagina’s zoals de homepage, over ons, klantenservice, contact etc.

Gebruik je je bedrijfsnaam in de titel, zet deze dan achteraan zodat je belangrijkste zoekwoord vooraan staat. Een uitzondering hierop is je homepage. Hier kun je juist wel je bedrijfsnaam als eerste noemen. Het kan wel zijn dat Google alsnog je bedrijfsnaam vooraan zet in de zoekresultaten. Google bepaalt hoe de resultaten getoond worden. Niets aan te doen!

Maak jij goed gebruik van de title tag?

Staan alle titels op jouw website goed? Kijk hier nog eens kritisch naar en pas de titels aan waar nodig. Voor de SEO is de title tag erg belangrijk, maak hier dus goed gebruik van!

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website voor de zoekmachines? Ik help je graag!

Isabel Lauwen is al meer dan 10 jaar actief als online specialist. Ze helpt ZZP'ers en MKB'ers hun online kansen volledig te benutten.

Over ISA online

ISA online = Isabel Lauwen. Ervaren online marketing professional. Ik help je graag jouw online kansen te ontdekken en te benutten!

Gratis website analyse

Ook jij kunt meer uit je website halen! Meer bezoekers, meer leads en meer klanten!

Recente blogs

Bekijk alle berichten