Responsive websites: een stijging van 4,7%

Als je mijn blog “wat is een responsive website” hebt gelezen, dan weet je dat Google op 21 april een grote verandering heeft doorgevoerd. Vanaf deze datum krijgen websites die ook geschikt zijn voor mobiel de voorkeur boven websites die dat niet zijn. Dit bekent dat jouw bedrijf (flink) kan gaan dalen in de zoekresultaten als je website of webshop nog niet responsive is. Heb je inmiddels wel een responsive website, dan kun je juist een toename van het aantal bezoekers verwachten als je concurrenten nog niet zijn overgestapt naar een mobielvriendelijke website. De eerste merkbare veranderingen in de zoekresultaten kun je over ongeveer een week verwachten.

mobielvriendelijke website

Let op: het gaat hier alleen om de zoekresultaten die getoond worden op mobiele apparaten! Het nieuwe algoritme heeft geen invloed op de zoekresultaten via een desktop of laptop. Wil je weten hoeveel bezoekers jouw site vinden via een mobiel apparaat? Ik leg je graag uit hoe je dit zelf kunt nagaan.

Houd ook in gedachten dat of een website geschikt is voor mobiel slechts 1 van de factoren is die Google gebruikt om te bepalen hoe hoog een website in de zoekresultaten komt te staan. Heb jij een website met heel veel interessante content die goed gelezen wordt? En je concurrent met een responsive website niet? Dan blijf je die naar alle waarschijnlijkheid nog gewoon voor!

4,7% meer responsive websites

Inmiddels heeft Google de eerste cijfers naar buiten gebracht. Sinds de aankondiging 2 maanden geleden dat mobielvriendelijke websites vanaf 21 april de voorkeur krijgen in de zoekresultaten, is het aantal responsive websites wereldwijd met 4,7% gestegen.

Op zich lijkt een stijging van 4,7% in mobielvriendelijke websites niet zo heel veel, maar houd er rekening mee dat deze meting wereldwijd is. Het is ook jammer dat Google niet publiceert hoeveel procent van de websites voor de aangekondigde verandering al mobielvriendelijk was. Het getal dat ze naar buiten brengen zegt dus helaas niet zo heel veel.

grafiek

Daarnaast zijn er ook nog heel erg veel websites die wel online staan, maar niet meer actief onderhouden worden. Als je alleen kijkt naar actieve websites met een commercieel doel, zal de stijging veel hoger zijn.

Toch zijn nog veel bedrijfswebsites of webshops niet geschikt voor mobiel. Niet alle bedrijven nemen het nog serieus en denken dat de impact wel meevalt. Daarnaast hebben veel internetbureaus hun klanten te laat (of erger nog: helemaal niet) geïnformeerd over deze wijziging in het Google algoritme en de verwachte impact hiervan. Sterker nog, ik zie nog steeds websites van online marketingbureaus of webbouwers zelf die niet responsive zijn! Niet echt een goed teken, want de echte online marketing specialisten zagen deze verandering natuurlijk al jaren geleden aankomen.

Is jouw website responsive?

Wil je weten of jouw website geschikt is voor smartphones en tablets? Gebruik dan deze tool van Google. Typ je domeinnaam in, en bekijk direct de uitslag.

Let op: test verschillende pagina’s van je website! Google bekijkt per webpagina of deze geschikt is voor mobiel. Je kunt hier natuurlijk ook testen of de websites van je concurrenten geschikt zijn voor mobiel.

Is jouw website of webshop nog niet responsive? Ik kijk graag samen met jou naar de mogelijkheden om een responsive website of webshop te laten maken. Bel of mail gerust om deze met mij door te spreken! Ik bied zowel goedkope, snelle oplossingen als oplossingen geheel op maat gemaakt voor jouw bedrijf.

Isabel Lauwen is al meer dan 10 jaar actief als online specialist. Ze helpt ZZP'ers en MKB'ers hun online kansen volledig te benutten.

Over ISA online

ISA online = Isabel Lauwen. Ervaren online marketing professional. Ik help je graag jouw online kansen te ontdekken en te benutten!

Gratis website analyse

Ook jij kunt meer uit je website halen! Meer bezoekers, meer leads en meer klanten!

Recente blogs

Bekijk alle berichten