De ‘Over ons pagina’: 9 tips!

Veel bedrijven vinden het lastig een ‘Over ons pagina‘ te schrijven. Dat is jammer, want uit analyses blijkt vaak dat deze pagina één van de meest bezochte is op een website.

Stel je voor: een olifant is voor een ceremonie versierd met een verfraaide kopplaat en verheft zich boven alle gasten. Dat maakt indruk. Deze metafoor dient als vergelijk voor de ‘Over ons pagina’. Net als het optuigen van de beschreven olifant, vergt het zorg en aandacht om de ‘Over ons pagina’ te laten ‘shinen’. Veel bedrijven vinden het lastig op hun website de balans te vinden  tussen verkoop/zendergerichte pagina’s voor de potentiële klanten en het centraal stellen van de prospects en zijn behoeften.

de perfecte over ons pagina schrijven

Bij Isa Online gaan wij onze hele website in 2018 vernieuwen met extra aandacht voor de ‘Over ons pagina’. Arjan Degelink van Hidden Champion uit Rotterdam is gespecialiseerd in contentstrategie en creatie. We hebben hem gevraagd hier onderzoek naar te doen en zijn bevindingen te delen in dit blog.

#1 Praat op je ‘Over ons pagina’ over je publiek, niet over jezelf

De aard van de mens bepaalt al ruim 2000 jaar dat we in de eerste plaats bezig zijn met onze eigen problemen. Wanneer het gaat om online zoeken naar producten of diensten, zijn we vooral geïnteresseerd wat een merk voor óns kan doen. Probeer op je ‘Over ons pagina’ daarom op een subtiele manier klantgericht te zijn.

  • Benoem in de openingszinnen op de ‘Over ons pagina’ de uitdagingen en doelstellingen van je bezoeker. Omschrijf de reden waarom ze naar jouw site komen, laat zien dat je hun behoeften herkent. In ons geval van Isa Online kan het bijvoorbeeld een goed idee zijn om de moeilijkheden te benoemen die marketingmanagers hebben bij het vinden van een online bureau dat content creatie  combineert met de essentiële technische vaardigheden voor een passende SEO strategie.
  • Benoem de feiten: als je moeite hebt met het benoemen van jouw ‘unique selling points’, presenteer je lezers dan gewoon de feiten. Dit kan van alles zijn, de retentiegraad van je klant (bijvoorbeeld hoe lang je met bepaalde klanten zaken doet), het aantal nieuwe producten dat je elke maand aanbiedt tot een award die je behaalde.

#2 Laat je klanten aan het woord

Wanneer je erover denkt een nieuwe kapper, tandarts of viszaak uit te proberen, dan baseer je de beslissing niet op wat zij over zichzelf zeggen. Je richt je op mensen om je heen. Door overtuigende klantverhalen op te nemen op jouw ‘Over ons pagina’, kun je ‘een hub met informatie’ creëren.

  • Zorg ervoor dat je de volledige naam van de klant en eventuele relevante gegevens vermeldt die het klantverhaal geloofwaardig maken. Beter nog, voeg foto’s van je klanten toe. Het helpt allemaal om vertrouwen op te bouwen voor je ‘brand’.
  • Neem klantgerichte awards en accreditaties op je ‘Over ons pagina’ op. Misschien werd je in 2017 wel verkozen tot favoriete leverancier van beveiligingsproducten of misschien maak je deel uit van een toonaangevende instantie of organisatie binnen jouw branche. Speel in op menselijke behoefte om bevestiging te krijgen van andere mensen met een vergelijkbare status .

Laat je klanten vertellen op je over ons pagina

#3 Zorg voor voldoende beeldmateriaal op je ‘Over ons pagina’

Maak van je ‘Over ons pagina’ een lust voor het oog. Gebruik niet alleen tekst, maar ook foto’s, tijdlijnen, video’s en infographics. Als mensen je pagina zoeken en vinden, probeer hun aandacht dan zo lang mogelijk vast te houden. Een goede tekst-beeld-verhouding is daarbij belangrijk. Gebruik dan bij voorkeur ‘eigen materiaal’ en géén stockfoto’s.

  • Foto’s van elk afzonderlijke werknemer of een teamfoto van het management helpen potentiële klanten om jouw bedrijf te visualiseren.
  • Video’s zijn een prima manier om mensen met een bijzonder korte aandachtsspanne te entertainen. Het kan ertoe bijdragen dat bezoekers in korte tijd een goed beeld krijgen van jouw bedrijf. Als je niet beschikt over voldoende tijd of financiële middelen, is Vine Camera een prima manier om iets anders toe te voegen aan je ‘Over ons pagina’. Dit is een app van Twitter waarmee je een webvideo van zes seconden maakt.

#4 Vertel je verhaal

Zelfs als je over jouw merk geen interessant verhaal hebt, kun je nog steeds een verhaal vertellen op jouw ‘Over ons pagina’! Concentreer je op de dingen die jou menselijk maken.

  • Een verhaal kan beginnen met de oprichting van het bedrijf op een zolder driehoog achter tot aan de dag van vandaag. Gebruik veel foto’s, maar verlies je niet in details. Versterk de ‘Over ons pagina’ met klantbeoordelingen en infographics of pictogrammen. Nogmaals een dringend advies: laat ‘eigen materiaal’ creëren door een designer of fotograaf en gebruik géén ‘stockfoto’s’ of bestaand materiaal van internet.
  • Wees niet bang te vertellen waar je vandaan komt. Wanneer acht jaar geleden de keuken jouw hoofdkantoor was, vertel dat dan. Hoe meer mensen zich met je kunnen identificeren, des te meer vertrouwen zij in jouw merk zullen krijgen. We zijn inmiddels zo ongevoelig voor klassieke marketingprikkels geworden, dat een bedrijf een persoonlijk tintje nodig heeft om zich te onderscheiden.

Vertel mensen niet alles. Als je bedrijf al 80 jaar bestaat, willen mensen geen jaaroverzicht lezen van alles wat er in die tijd is gebeurd. Filter daarom informatie, vermeld de hoogtepunten (hier en daar een dieptepuntje benoemen kan geen kwaad).

#5 Vermeld adres en contactgegevens

Veel bedrijven aarzelen nog steeds om zaken te doen als je te weinig informatie geeft op je ‘Over ons pagina’.

Vermeld bijvoorbeeld het volledige adres van je bedrijf. Potentiële klanten zullen sneller geneigd zijn  contact op te nemen als ze op de hoogte zijn van jouw locatie. Zorg ervoor dat contactgegevens actueel zijn. Het klinkt vanzelfsprekend, maar als er een verouderd telefoonnummer of e-mailadres vermeld staat, kun je niet alleen een verkoop verliezen, maar ook alarmbellen laten rinkelen. Vermeld ook de gegevens van jouw social media kanalen zoals Linkedin, Twitter, Facebook en Instagram en skype-details indien van toepassing.

contactgegevens op de over ons pagina

#6 Vermijd vakjargon op je ‘Over ons pagina’

Door te schrijven in vakjargon voel dat op dat moment misschien wel slim, maar kom je saai en kil over bij de lezer. Mensen zullen je niet herinneren. Wanneer men via Google, een online advertentie of banner op jouw ‘Over ons pagina’ terecht komt wil men in eenvoudige, ondubbelzinnige bewoordingen precies horen wat je doet. Vermijd dus hoogwaardige blabla. Ook als je publiek academisch is opgeleid.
Voor elk bedrijf en doelgroep geldt een andere tone-of-voice of stijl van schrijven. Met andere woorden, er is geen beste manier om te schrijven. Probeer te schrijven op een manier die je inhoud en je site toegankelijk en vriendelijk maken.

Geef jouw ‘Over ons pagina’ geen vreemde naam. Mensen zoeken naar een pagina “Over ons”, dus geef het dan ook deze naam. Verzin je een te vage naam dan kunnen mensen in een split second afhaken.

#7 Vraag naar meningen van andere mensen

Wees niet bang om werknemers, vrienden, collega’s en zelfs klanten te vragen waarom je eruit springt als een bedrijf. Wanneer je ergens lang hebt gewerkt, is het moeilijk om je merk te zien zoals klanten het zouden zien. Een objectieve mening kan helpen.

Wanneer je hebt besloten waarmee je kunt opvallen, zorg er dan voor hierop de focus te leggen op je ‘Over ons pagina’. Als je onderzoek doet onder jouw peers, kan de conclusie zijn dat er geen spannende zaken boven tafel komen. Niet getreurd, probeer niet iets te forceren dat er niet is. Draai het in plaats daarvan om en concentreer je op wat jouw publiek uniek maakt.

#8 Zorg ervoor dat de ‘Over ons pagina’ jouw bedrijf weerspiegelt

In onze zoektocht naar de perfecte ‘Over ons pagina’ kwamen we enkele echt extravagante voorbeelden tegen. Sommigen hadden indrukwekkende video’s, speciale functies of hightech ontwerpen. Al die voorbeelden waren overweldigend, maar zullen alleen écht werken als dit past bij de rest van jouw website, branche en bedrijf als geheel. Het is gemakkelijk om uit het oog te verliezen wie je bent in je missie om de best mogelijke ‘Over ons pagina’ te maken.

Isabel Lauwen - ISA Online

  • Zelfs als jouw website niet overdreven visueel is, kun je nog steeds foto’s toevoegen, maar zorg ervoor dat ze dezelfde uitstraling en formaat hebben als de rest van de website. Als jouw site zich richt op moderne hardloopkleding voor vrouwen en gedurfde kleuren, laat dit thema dan door de afbeeldingen lopen. Houd het wel beknopt en zorg voor een consistente uitstraling. Hierdoor krijgt je merk automatisch meer autoriteit bij je doelgroep.
  • Hetzelfde geldt voor de tone-of-voice. Houd er rekening mee dat in de huidige multi-platform samenleving jouw website misschien niet de eerste interactie van de bezoeker met je bedrijf of merk is. De bezoeker heeft mogelijk al eerder een artikel over je merk gelezen of een tweet voorbij zien komen. Wees je ervan bewust dat de ‘Over ons pagina’ een soort van ontmoetingspunt is, een samensmelting van alles wat je bedrijf is en waar je merk voor staat.

#9 Test je ‘Over ons pagina’

Er is geen magische formule voor een ‘Over ons pagina’. Een goede manier om deze pagina op te bouwen is simpelweg: starten!

  • Wees niet bang om wijzigingen aan te brengen. Besteed veel tijd aan het controleren van jouw analyses op verkeersvolumes, bouncepercentage en de duur van bezoeken op de pagina. Pas zinnen aan, voeg afbeeldingen toe, haal content weg, introduceer een video, enz. Baseer je op wat de verzamelde data jou vertellen.
  • Zorg ervoor dat de ‘Over ons pagina’ op alle devices toegankelijk is. Het heeft geen zin al die tijd te besteden aan het maken van een geweldige pagina die alleen zichtbaar is voor een klein percentage van je doelgroep. Houd serieus rekening met de gebruikers van mobiele telefoons en tablets. Test de prestaties van de ‘Over ons pagina’ voortdurend op alles devices.
  • Vergeet niet een goede metadescription en title tag te schrijven of te laten schrijven en dit toe te voegen in je contentmanagement systeem. Het zal de kans op conversie naar je site en deze ‘Over ons pagina’ alleen maar verhogen.

Hulp nodig met je over ons pagina? Laat het weten aan Isa Online!

Je kunt ook je vraag via Linkedin stellen aan  Isabel Lauwen of Arjan Degelink

Isabel Lauwen en Arjan degelink

Isabel Lauwen is al meer dan 10 jaar actief als online specialist. Ze helpt ZZP'ers en MKB'ers hun online kansen volledig te benutten.

Over ISA online

ISA online = Isabel Lauwen. Ervaren online marketing professional. Ik help je graag jouw online kansen te ontdekken en te benutten!

Gratis website analyse

Ook jij kunt meer uit je website halen! Meer bezoekers, meer leads en meer klanten!

Recente blogs

Bekijk alle berichten