Google tools

Online marketing specialisten gebruiken verschillende Google tools en andere online marketing tools om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf online succesvol wordt en blijft!

Doe je zelf de zoekmachine optimalisatie en online marketing voor je website? Ook dan kun je gebruik maken van tools die jou helpen met je online marketing activiteiten! Google stelt een flink aantal tools ter beschikking voor online marketeers en website eigenaren. Het goede nieuws is: deze hulpprogramma’s zijn nog gratis ook! Gebruik deze Google tools om de vindbaarheid van jouw website een boost te geven!

De basis functies van deze Google tools zijn over het algemeen eenvoudig te begrijpen en voor iedereen toegankelijk. Een aantal van deze tools bieden echter ook uitgebreide mogelijkheden voor zelfs de meest ervaren online marketing specialist!

Om gebruik te maken van deze gratis Google tools heb je wel een Google account nodig. Heb je dat nog niet? Dan kun je dit hier aanmaken.

Google tools voor SEO

Google Analytics

Google Analytics is het bekende statistiekenprogramma van Google. Je kunt hier veel waardevolle informatie uit halen. Gebruik deze informatie om je website verder te optimaliseren en je online kansen te signaleren en te benutten. Voorbeelden van data die je uit Google Analytics kunt halen:

  • Hoeveel bezoekers trekt je website?
  • Waar komen je bezoekers vandaan?
  • Hoe lang blijven je bezoekers op je website?
  • Via welk kanaal komen je bezoekers op je website? (gratis zoekverkeer, externe links, social media, e-mail nieuwsbrief etc.)
  • Op welke pagina’s komen de meeste bezoekers binnen?
  • Hoeveel procent van je website bezoekers bezoekt je website met een smartphone of tablet?
  • Hoeveel conversies zijn en behaald en via welke kanalen?

Daarnaast kun je Google analytics koppelen aan Google Adwords en Google Search Console om van nog meer opties gebruik te maken.

De tool Google Analytics geeft onmisbare data voor iedereen die actief bezig is met het vergroten het succes van zijn bedrijfswebsite of webshop! De basis functies van Google Analytics zijn eenvoudig genoeg voor elke website eigenaar om te begrijpen, terwijl Google Analytics ook meer dan voldoende geavanceerde mogelijkheden biedt voor de ervaren online marketing specialist.

Bezoek de website van Google Analytics

Google Adwords keyword tool

Ben je op zoek naar goede zoekwoorden voor je website? En wil je weten hoe vaak er op deze zoekwoorden gezocht wordt? Of hoe hoog de concurrentie is? Gebruik dan de Google Adwords keyword tool. Je hoeft niet adverteren via Google Adwords om van deze Adwords keyword tool gratis gebruik te mogen maken.

Google Adwords keyword tool

In de Google Adwords keyword tool kun je een zoekwoord intypen. Je krijgt vervolgens het zoekvolume en de concurrentie op dit zoekwoord te zien. Je krijgt ook suggesties voor gerelateerde zoekwoorden. Wellicht zit hier een zoekwoord tussen met minder concurrentie? Of misschien zie je dat er op het door jou ingegeven zoekwoord bijna niet gezocht wordt, maar op een gerelateerd zoekwoord wel?

De Google Adwords keyword tool is een heel handig hulpmiddel bij het doen van een zoekwoorden onderzoek. Een goede online marketeer beperkt zich echter niet alleen tot de Adwords keyword tool om nieuwe kansen te ontdekken.

In de Google Adwords keyword tool zie je ook een indicatie van de klikprijs die je zou betalen als je via Google Adwords zou adverteren.

Wil je een succesvolle en winstgevende Adwords campagne starten? Dan is het verstandig Google Adwords uit te besteden aan een goede Adwords specialist. Zoals ISA online 😉 Vooraf berekenen we dan het benodigde budget dat nodig is om van jouw Adwords campagne een succes te maken. Om een Google Adwords campagne goed op te zetten en te optimaliseren is veel specialistische kennis nodig en een goed inzicht in alle mogelijkheden die Google Adwords biedt. Google Adwords uitbesteden is dan over het algemeen ook een stuk goedkoper (en levert meer rendement op) dan wanneer je als ondernemer zelf een Adwords campagne opzet en onderhoudt.

Ga naar de Google Adwords keyword tool

Google Search Console

Van alle Google tools is dit er ook weer 1 die echt onmisbaar is voor elke website eigenaar of online marketeer!

In Google Search Console kun je o.a. zien op welke zoektermen jouw website wordt gevonden. Dit is zeer waardevolle informatie. Wordt je website wel gevonden op de zoektermen waarop jij denkt dat jouw website gevonden wordt? Misschien zie je in Google Search Console wel dat je op zoekwoorden gevonden wordt, waar je zelf niet eens aan had gedacht!

Daarnaast biedt Google Search Console een schat aan andere waardevolle informatie! Bijvoorbeeld welke websites naar jouw website linken, of je je titels en metadescriptions van je website kloppen, je interne linkstructuur en meer. Via Google Search Console krijg je ook waarschuwingen wanneer Google fouten aantreft in je website. Denk hierbij aan beveiligingsproblemen, een problemen met de indexatie van je website e.d.

Wanneer je je niet aan de regels van Google houdt, bijvoorbeeld door gebruik te maken van Black Hat SEO, kun je een Google Penalty krijgen. Dit houdt in dat je website teruggeplaatst in de zoekresultaten, of zelfs geheel uit de zoekresultaten is verwijderd. Overkomt dit jou, dan zie je hier in Search Console een melding van met het probleem en wat je moet doen om dit op te lossen.

Koppel je website aan Google Search Console

Google trends

Google trends is een leuke gratis Google tool die je goede inzichten kan geven voor je online marketing strategie. Via Google trends kun je zien hoe vaak en wanneer er op een bepaald zoekwoord gezocht wordt. Hoe populair zijn zoekwoorden in bepaalde jaren en seizoenen? In welke regio wordt er het meest gezocht? Is er een toename of een afname in de populariteit? In de tool Google trends kun je ook 2 of meer zoekwoorden met elkaar vergelijken.

Google trends werkt alleen voor zoekwoorden met een substantieel zoekvolume, dus niet voor zeer specifieke zoekwoordcombinaties.

Met behulp van de Google tool “trends” is het mogelijk om snel in te spelen op trends in het zoekvolume en zo periodiek meer bezoekers te trekken (bijvoorbeeld via Google Adwords!). Ook als je producten verkoopt via je webshop is het handig om te zien wanneer de populariteit van een bepaalt product toeneemt of afneemt.

Ga naar Google Trends

Google Pagespeed Insights

De snelheid van je website is belangrijk! Zowel voor de SEO, de conversie en de gebruikerservaring. De Google tool Pagespeed Insights test hoe Google de snelheid van jouw website beoordeelt!

Pagespeed Insights meet niet de daadwerkelijke snelheid, maar het geeft je wel een idee. Bovendien zie je direct tips om de snelheid van je website te verbeteren!

Wil je de echte snelheid van je website weten? Gan dan naar Webpagetest.org Test hier op verschillende dagen en tijden de snelheid van je website. Laat deze te wensen over? Dan is het tijd om actie te ondernemen!

Een goede webontwikkelaar kan je zeker helpen de snelheid van je website te verhogen. Blijft je website traag? Met betere hosting is ook vaak veel snelheidswinst te behalen!

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn om de snelheid van jouw website te verhogen? ISA online werkt samen met de beste specialisten op dat gebied!

Ga naar Google pagespeed insights

Google structured data testing tool

Een goede structured data mark up zorgt ervoor dat Google je website goed kan lezen, en dus goed kan indexeren. Voor een goede vindbaarheid is het dan ook heel belangrijk dat je webbouwer deze structured data mark up goed heeft geïmplementeerd. Google heeft aangegeven dat dit ook steeds belangrijker wordt. Een gratis Google tool om dit te controleren is de Google structured data testing tool. Met behulp van deze Google tool is het voor je webbouwer een stuk makkelijker om te zien hoe Google je website content interpreteert!

Google’s structured data testing tool

Google mobile friendly test

Is jouw website geschikt voor smartphones en tablets? Gelukkig zijn inmiddels de meeste bedrijven overgestapt naar een adaptive of responsive website. Maar ik zie nog genoeg bedrijven of webshop die geen mobiel vriendelijke website hebben. In 2015 kon dit eigenlijk al niet meer, maar als je bedrijfswebsite of webshop nu nog niet geschikt is voor mobiel, dan loop je wel erg achter de feiten aan.

Weten hoe jouw website scoort? Doe de test met de Google mobile friendly tool.

Een van de google tools: de mobile friendly test

Google alerts

Wat wordt er over jouw bedrijf, jouw merk of jouw producten geschreven op internet? Met de tool Google Alerts mis je nooit meer iets!

Het wijst zich eigenlijk vanzelf: typ een zoekwoord in (bijvoorbeeld je bedrijfsnaam), selecteer de gewenste opties bij de overige velden en klik op “melding maken”. Via Google Alerts krijg je nu dagelijks (of wekelijks, of maandelijks) een overzicht van wat er online is gepubliceerd over jouw zoekterm.

Je kunt meerdere Alerts instellen. Stel bijvoorbeeld een Google alert in op je eigen domeinnaam, en je ziet welke andere websites er naar jou linken. Hoe specifieker de zoektermen die je kiest zijn, hoe relevanter de meldingen die je van Google Alerts ontvangt zijn!

Meld je aan bij Google Alerts

Google Mijn Bedrijf

Eigenlijk geen echte Google tool, maar ik noem hem hier toch omdat het een gemiste SEO kans is als je Google Mijn Bedrijf niet gebruikt.

Ga naar Google Mijn Bedrijf en meld je bedrijf aan. Je bedrijf zal vervolgens geverifieerd worden door Google. Let op: je krijgt je activatiecode per post opgestuurd! Dit duurt een week of 2. Met deze code kun je vervolgens je vermelding op Google Mijn bedrijf activeren.

Aan de slag met Google tools

Ga je zelf actief aan de slag met de zoekmachine optimalisatie van jouw website? Maak dan zeker gebruik van deze gratis Google tools!

Wil je je echt richten op je core business, dan is het verstandig je online marketing uit te besteden.

Wil je concreet weten wat ISA online kan doen voor jouw bedrijf? Neem contact op. Ik bespreek graag de mogelijkheden en je doelstellingen met je!

Bewaren

Isabel Lauwen is al meer dan 10 jaar actief als online specialist. Ze helpt ZZP'ers en MKB'ers hun online kansen volledig te benutten.

Over ISA online

ISA online = Isabel Lauwen. Ervaren online marketing professional. Ik help je graag jouw online kansen te ontdekken en te benutten!

Gratis website analyse

Ook jij kunt meer uit je website halen! Meer bezoekers, meer leads en meer klanten!

Recente blogs

Bekijk alle berichten